Een bijzonder lesprogramma | Educto

Een bijzonder lesprogramma

"De variatie in het projectwerk heeft kansen geboden aan elk kind"

Leestijd: ~ 2 minuten

Een bijzonder lesprogramma ter ontwikkeling van executieve functies en welbevinden!.

Op obs Delfshaven werd in het schooljaar 2021/2022 en 2022/2023 een bijzonder en uniek programma gedraaid vanuit subsidiegelden: de circuitlessen. Jennifer van Toorn begeleidde als professional deze lessen vanuit onze partner Studieus. Wij vroegen Jennifer wat dit programma bijzonder maakte. Wij delen het graag met je ter inspiratie!

Het lesprogramma

‘In de groepen 3 t/m 8 werd twee keer in de week circuitles gegeven. Bij de circuitles werd de klas opgedeeld in kleinere groepen waarmee in 120 minuten vier onderdelen behandeld werden. Het eerste onderdeel is een instructieles bij de groepsleerkracht. Op deze wijze kan de groepsleerkracht gerichter instructie geven. Bij het tweede onderdeel werkten de leerlingen zelfstandig aan een taak. Het derde onderdeel was vaak een spel en bij het vierde onderdeel ging het groepje met een begeleider van Studieus aan de slag met een project over een bepaald thema.’

Het lesprogrammaProjectmatig werken

‘Het doel van projectmatig werken is om leerlingen hun passie en talenten te laten ontdekken en daarbij de executieve vaardigheden en welbevinden te vergroten. Op veel scholen bestaan speciale programma’s met extra uitdaging zoals Pittige Plus of Asterisk. Ook wordt af en toe een talentenmiddag georganiseerd. Dit is echter niet altijd voor iedereen toegankelijk. Op obs Delfshaven kregen de leerlingen het hele jaar de kans om hun talenten te vergroten. Tussen twee vakantieperiodes werkten de leerlingen aan hun project.

Zo hebben zij zich verdiept in kunst en cultuur met een bezoek aan het Rijksmuseum en het maken van hun eigen kunst. De groepen 7 en 8 hebben hun eigen musea gebouwd. Op het gebied van Duurzaamheid hebben de leerlingen onderzoek gedaan naar duurzame voeding en een kookboek gemaakt met familierecepten. Beweging, dans, filosofie, 3d-ontwerpen en kerstfilms maken (inclusief het schrijven van een script) is een kleine greep uit de activiteiten en thema’s waarmee de leerlingen ook aan de slag zijn gegaan.’

‘Door deze ervaring hebben de leerlingen een kijkje kunnen nemen bij diverse werkvelden en gebieden die zij in het reguliere onderwijs vaak niet tegenkomen. Als begeleider vond ik het een voorrecht om het ontwikkelrecht zo te kunnen vormgeven en de leerlingen hun talenten te laten ontdekken vanuit de wereld van verwondering,’ zegt Jennifer.

Reactie van school

Wij zijn uiteraard benieuwd of school nog iets heeft toe te voegen. Mieke van Duijn, directeur obs Delfshaven, vertelt: ‘De leerlingen keken uit naar de circuitlessen. De variatie in het projectwerk heeft kansen geboden aan elk kind. Samenwerken, van en met elkaar leren en reflecteren stonden daarbij centraal. Wij hebben een toename gezien in de betrokkenheid van de leerlingen. Leerkrachten hadden door het werken in groepen veel tijd voor het individuele kind en kon daardoor extra goed inspelen op instructiebehoeften van leerlingen.’

Wil jij meer weten over hoe wij executieve functies en welbevinden kunnen ontwikkelen bij jou op school? Lees hier meer of neem contact met ons op via deze link

Gerelateerde verhalen

Doe je ook mee?

Werken bij Educto is meer dan alleen een baan. Wij zijn stuk voor stuk enthousiaste ambassadeurs die samen werken aan onze droom: ieder kind vol vertrouwen en stralend naar school! Spreekt jou dit aan? Je bent welkom!